‘Gegijzeld’ van Chinouk Thijssen.


Wat een terechte winnaar van de Jonge Juryprijs 2022!

Dit boek, dat gelezen kan worden door iedereen vanaf een jaar of 13 heeft echt alles in zich: (on)eerlijkheid, (on)tevredenheid, (on)macht, (on)recht, geweld(loosheid) en liefde/haat. 

Het is een ik-verhaal, vanuit 2 vrienden geschreven: Yasmine en Jason. Beiden zijn met een aantal klasgenoten uitgenodigd voor een feest bij hun klasgenoot Casper om de start van de zomervakantie te vieren. Casper is zoon van een advocaat en daarmee onbedoeld het doelwit van enkele duistere lieden, die het niet eens zijn met de veroordeling van een vriend. Ze vallen tijdens het feest de villa binnen en houden iedereen gegijzeld, daarbij geweld en zelfs moord niet schuwend.

Afwisselend maak je als lezer mee hoe Yasmine en Jason de situatie beleven. De schrijfster kruipt helemaal onder je huid, zo ‘echt’, voor zover ik dat kan beoordelen, voelt de gijzelingssituatie aan. Toch wilde ik steeds doorlezen. Uiteraard is er een relatief goede afloop van het boek: de daders worden ingerekend.


Het boek vertoont grote overeenkomsten met c.q. doet me denken aan recente gebeurtenissen in Nederland. Eigenlijk zou ik daarom zeggen: dit boek moet door iedereen gelezen worden, zodat potentiële daders echt voelen hoe het is om (familie van) een misdaadslachtoffer te zijn.


Veel leesplezier, en tot het volgende boek.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Jan en Sanne Terlouw - De blauwe tweeling

Marion van de Coolwijk - Mama liegt

Het geheim van de grote race - Simone Arts & Faylinn Teeuwen